You are here
Home > Rozwój > Skąd czerpać pomysły?

Skąd czerpać pomysły?

Pomysł na obiad, pomysł na wyjazd, na prezent, na zdjęcie, na piosenkę, na biznes… aż w końcu – na siebie. Jest potrzebny w każdej dziedzinie naszego życia, ale jak wpaść na ten najlepszy? Przedstawiamy kilka praktycznych i sprawdzonych metod szukania pomysłów i przykłady ich zastosowania.

Wzorowanie się na innych

ŹLE: Snapchat
Filtry na Snapchacie zyskały dużą popularność i rozprzestrzeniły się na inne media społecznościowe do tego stopnia, że plotki głoszą, iż Facebook blokuje konta osób, które chciały zamieścić zdjęcie, na którym zmieniły swoją twarz za ich pomocą.
Okazuje się, że Snapchat podczas tworzenia filtrów mocno inspirował się twórczością innych artystów. Na portalu The Ringer pojawił się artykuł, w którym opisano przypadki, kiedy to Snapchat żerował na pomysłowości innych.
Mykie, młoda makijażysta, którą na Instagramie śledzi ponad milion osób była jedną z osób, które na Snapchacie znalazły filtr, który bardzo przypominał jej autorski makijaż sprzed roku.
Po pojawieniu się artykułu na portalu The Ringer, Snapchat wydał specjalnie oświadczenie, w którym napisał, że „proces twórczy niekiedy wymaga inspirowania się innymi pracami, jednak nigdy inspirowanie się nie zamieniło się w kopiowanie. Pomimo tego zostały już podjęte kroki, które pozwolą uniknąć podobnych nieprzyjemnych sytuacji, bowiem kopiowanie jest procesem, którego Snapchat nie będzie tolerował”.

snap

DOBRZE: kawiarnia How U Doin
W Warszawie otwarto kawiarnię How U Doin Cafe, czyli pierwszy w mieście lokal dedykowanego fanom serialu „Przyjaciele”. Lokal nie jest wierną kopią Central Perku, słynnej serialowej kawiarni, gdzie spotykali się tytułowi przyjaciele, ale miejscem, w którym można odnaleźć nawiązania do różnych elementów hitowego amerykańskiego sitcomu. W How U Doin Cafe znajdziemy cząstkę Central Perku, którą jest pomarańczowa kanapa, ale bar znajdujący się w lokalu przypomina z kolei kuchnię z mieszkania serialowej Moniki.

friends

Uczenie się na cudzych błędach

Nick Leeson przesiedział ponad cztery lata w więzieniu za doprowadzenie do upadku Barings Bank. Był to najstarszy brytyjski bank inwestycyjny, finansował jeszcze wojny napoleońskie, a wśród swoich klientów miał królową Elżbietę II. Całą historię przekrętów Leesona przedstawiono w filmie „Spekulant” z Ewanem McGregorem w roli głównej.
Dziś, ponad dwie dekady później, Leeson doradza zadłużonym i szykuje się do serii wykładów na temat inwestowania. Leeson będzie uczył inwestowania na internetowej platformie. Ma też opowiedzieć o błędach, które popełnił. Kurs nosi przekorną nazwę „Prawda”.

Technika „Łamacz Zasad”

Została opracowana wg Akademii Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości, a postępowanie według jej zasad wygląda następująco:
1. Wypisz wszystkie swoje założenia i przekonania, jakie masz odnośnie danego problemu, produktu, sytuacji itp.
2. Złam każde z nich! Zaprzecz każdemu przekonaniu, jakie zapisałeś w punkcie 1.
3. W miejsce każdego starego założenia – stwórz nowe.
4. Wykorzystaj nowe założenia do sformułowania nowych rozwiązań problemów oraz nowych sposobów działania.
Na przykład, obecne założenie przy produkcji kawy to: cała zawartość słoiczka to kawa o jednym, tym samym smaku. Złamaniem przekonania będzie: opakowanie można podzielić na dwie lub więcej części i uzupełnić je kawą o różnych smakach.
Na zupełnie niestereotypową kampanię zdecydowała się marka Wedel. Klasyczne założenia marketingu opierały się na zasadzie „nie reklamujemy innych marek, bez wcześniejszych ustaleń i ustalenia płynących z tego korzyści”. Jednak z okazji Halloween, Wedel postanowił złamać tę niepisaną zasadę i ruszyć ze swoją promocją na fanpage’u innych marek, niezwiązanych z branżą wyrobów cukierniczych.

3

 

4
Burza mózgów

Jako technika znana jest od lat 50. XIX wieku. Od tamtego czasu metoda ta doczekała się wielu transformacji i łatwo się pogubić jak tak naprawdę powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona sesja. Jej kobieca wersja wygląda jednak następująco: zbierz grupę domowników, przyjaciółek, bądź współpracowników i przedstaw im zasadniczą kwestię do opracowania. Każdy ma prawo opowiedzieć o swoim pomyśle, a Ty nie możesz go na bieżąco oceniać, ani krytykować. Zapisuj wszystko, aby stworzyć bazę myśli. Po zakończeniu spotkania pozostanie Ci jedynie wybrać ten najlepszy.

Technika „SCAMPER”

Bazując na tej metodzie, nie wymyślamy nowych rzeczy, lecz modyfikujemy stare, już wcześniej wynalezione. Żyjemy w czasach kiedy bardzo ciężko wymyślić coś zupełnie nowego, innowacyjnego. Większość wynalazków jest połączeniem lub unowocześnieniem poprzednich. Nie masz pomysłu na prezent? Uaktualnij ten, który podarowałaś w zeszłym roku. Nie masz pomysłu na biznes? Unowocześnij ten, który zaobserwowałaś na wakacjach zagranicą.
S = substitute = ZASTĄP
C = combine = ŁĄCZ
A = adapt = ADAPTUJ
M = modify = MODYFIKUJ
P = put to other uses = NOWE ZASTOSOWANIA
E = eliminate = ELIMINUJ
R = rearrange, reverse = REARANŻUJ, ODWRÓĆ

My już od samego czytania o pomysłach mamy ich pełną głowę. Teraz nic tylko zabieramy się do realizacji!

 

Katarzyna Oziemkiewicz

Udostępnij lub polub post:

Dodaj komentarz

Top