
Myślisz, że sprawdzanie Twoich kont na portalach społecznościowych przez rekruterów to mit? Według badania GoldenLine, robi tak ponad 78% z nich! Zadbaj zatem, by zarówno Twój profil zawodowy, jak i ten prywatny, nie był przeszkodą w zaproszeniu Cię na wymarzoną rozmowę kwalifikacyjną. Przeczytaj 7 porad, jak zadbać o swój internetowy image.
- Zadbaj o odpowiednie zdjęcie i określ najważniejsze umiejętności
Profil zawodowy jest wizytówką kandydata i jego wirtualnym CV. Dlatego powinniśmy pamiętać o dodaniu profesjonalnego zdjęcia oraz przygotowaniu krótkiego podsumowania zawodowego.
“Warto opisać hasłowo kluczowe umiejętności. Przede wszystkim liczą się kompetencje twarde, takie jak np. znajomość języków programowania, narzędzi analitycznych czy systemów wsparcia sprzedaży” – informuje Agnieszka Napora, HR Business Partner w GoldenLine. “Nie zapominajmy również o kompetencjach miękkich jak np. zwinne zarządzanie projektami, zespołem, umiejętności negocjacyjne czy budowanie i utrzymywanie relacji z klientami” – dodaje ekspert.
- Odnieś się do poprzednich pracodawców
Na swoim profilu zawodowym dodaj informacje o obecnym i poprzednich miejscach pracy. Nie ograniczaj się do samych nazw stanowisk, warto również hasłowo opisać zakres obowiązków. Najlepiej zacząć od zadań, które wykonywaliśmy najczęściej. Jak wynika z analiz GoldenLine, to właśnie doświadczenie zawodowe jest kluczowe dla rekruterów.
- Wypisz konkretne specjalizacje
Kandydaci, którzy posiadają na swoim profilu zawodowym doświadczenie i umiejętności z wielu dziedzin, mogą wybrać kilka specjalizacji. Przykładowo możesz pracować w IT, ale jest to ogólna nazwa całej specjalizacji. Dlatego warto wybrać konkretne obszary, np. programista PHP czy programista JAVA. Na tej podstawie rekruterzy bardzo często wyszukują kandydatów, warto więc upewnić się, czy na profilu mamy aktualne informacje.
- Nie pomijaj informacji o wykształceniu i znanych językach obcych
Jest to znaczący element na profilu zawodowym. Uczciwie oceń swoją biegłość językową – i tak wcześniej czy później zostanie ona zweryfikowana przez rekrutera, np. za pomocą testów lub podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
“Odpowiednio opisane wykształcenie zawodowe oraz znajomość języków obcych to informacje, na które szczególnie powinny zwrócić uwagę osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę zawodową i nie mają jeszcze bogatego doświadczenia zawodowego” – podkreśla Agnieszka Napora, HR Business Partner w GoldenLine.
- Buduj zawodową sieć kontaktów
Zapraszaj znajomych i współpracowników. Poproś o referencje i stwórz zawodową sieć kontaktów. Zwróć uwagę, kto oglądał Twój profil – być może warto dodać te osoby do znajomych i nawiązać z nimi kontakt w nadziei na przyszłe, owocne relacje.
- Systematycznie aktualizuj swój profil
Raz wypełniony profil warto na bieżąco uzupełniać o najnowsze informacje związane z karierą zawodową oraz dodatkowymi aktywnościami. Przy okazji zwróć szczególną uwagę na zakres obowiązków, umiejętności i specjalizację. To do tych sekcji w pierwszej kolejności zaglądają rekruterzy i to one decydują, czy kandydat zostanie zakwalifikowany do kolejnych etapów.
- Pamiętaj też o prywatnych profilach
Na swoich kontach w mediach społecznościowych – Facebook, Twitter, Instagram – warto zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności. Kandydaci są często zaskoczeni, z jaką łatwością znajduje się w sieci informacje o ich życiu prywatnym, w tym również te niesprzyjające.
“Pamiętajmy, aby w kanałach społecznościowych przeznaczonych do kontaktów prywatnych ograniczyć widoczność profilu do najbliższych znajomych i nie upubliczniać treści, które mogłyby wywoływać kontrowersje i podawać w wątpliwość naszą kandydaturę na wybrane stanowisko” – radzi Agnieszka Napora, HR Business Partner w GoldenLine.
Opracowano na podstawie materiałów prasowych