You are here
Home > Rozwój > 24 godziny to za mało? 6 porad, jak się lepiej zorganizować

24 godziny to za mało? 6 porad, jak się lepiej zorganizować

„Nie mam na to czasu”, „nie rozdwoję się”, „nie wiem, w co ręce włożyć”. Czy to Twoje stałe zdania? Spokojnie! Ruszamy Ci na ratunek i przedstawiamy kilka rad, dzięki którym wreszcie staniesz się panią własnego czasu.

1. Zaopatrz się w kalendarz
Najprostsze, najbanalniejsze, ale jakie pomocne! Nie ważne czy będzie to klasyczny notatnik, elektroniczny organizer czy po prostu aplikacja w telefonie – każdy dobrze spełni swoją funkcję, o ile będziesz pamiętała, by do niego zaglądać. Kalendarz nie tylko przypomni o ważnych wydarzeniach czy spotkaniach, ale też da Ci obraz ile obowiązków masz zaplanowanych na dany dzień bądź tydzień. Jeśli lista obowiązków jest zbyt długa, warto pomyśleć, które z nich da się przesunąć na inny dzień – tak, aby zostało Ci zawsze choć trochę czasu dla siebie lub na nieprzewidziane zdarzenia. Według zasady ALPEN, warto planować sobie jedynie 60% czasu, a pozostałe 40 zostawić właśnie na trudne do przewidzenia sytuacje, jak i na rozwój własnej kreatywności.
Prowadzenie zapisków w kalendarzu przydaje się zwłaszcza do wprowadzenia sprawnej logistyki życia rodzinnego. Jeśli masz w organizerze zapisane nie tylko spotkania służbowe, ale i zajęcia dodatkowe dzieci, wiesz, które rzeczy możesz zrobić za tzw. „jednym zamachem”. Mając wszystko na piśmie, łatwo zauważyć, że pewne obowiązki znajdują się na tej samej trasie i można zaoszczędzić sporo czasu sprawnie wszystko układając. Wystarczy jedynie troszkę pogłówkować wieczorem i rozpisać sobie plan na następny dzień.

plan
2. Korzystaj z technologii
Zawładnęła naszym życiem i nie ma sensu z tym walczyć. Lepiej się z nią zaprzyjaźnić i wykorzystywać jak najmądrzej, np. do planowania sobie dnia. Wykorzystuj bezpłatne lub niedrogie aplikacje, które ułatwią Ci codzienną gimnastykę z czasem. Wypróbuj Trello, todoist, Evernote lub po prostu korzystaj z dobrodziejstw kalendarza w Outlooku, aby planować spotkania z współpracownikami. Na Facebooku odznaczaj wydarzenia, na które się wybierasz, a jeśli nie chcesz dzielić się tą informacją ze znajomymi, skorzystaj z opcji „Zapisz” (wyświetla się po kliknięciu w ikonę z trzema kropkami). Równie przydatne będzie zainstalowanie wspólnego mobilnego kalendarza w telefonach wszystkich domowników – choć kartki na lodówce są rozwiązaniem ponadczasowym, to roztargnione dzieci nie zawsze pamiętają, aby na nie zerknąć i dowiedzieć się o imieninach babci w sobotę o szesnastej 😉

3. Gotujesz ? Rozpisz sobie obiady
Planowanie sobie obiadów na cały tydzień to prawdziwa oszczędność czasu. Nigdy nie musisz czekać, aż rozmrozi Ci się mięso, ponieważ pamiętałaś, aby wyjąć je jeszcze przed pracą. W dodatku wiesz, jakich składników będziesz potrzebować, więc nie wchodzą w grę żadne dodatkowe wyjścia do sklepu. Oczywiście tygodniowy plan nie musi być sztywny i nie podlegający negocjacjom – jeśli Ty lub Twoi domownicy mają ochotę na coś innego – zamień dni. Jeśli padasz z nóg i nie masz siły na stanie przy pracochłonnym gulaszu, który sobie zaplanowałaś –odpuść i wyskocz do sklepu po gotowe danie. Teraz w sklepach mamy na szczęście coraz więcej propozycji, które wcale nie są naszpikowane samą chemią. Niestety z uwagi na ich dość wysokie ceny, jest to raczej rozwiązanie awaryjne.
Często tracimy także czas na samo wymyślanie obiadów. Warto zatem zrobić sobie zawczasu listę pomysłów na posiłki, z podziałem na te czasochłonne i te szybkie w przygotowaniu. Jeśli spiszesz ją, gdy tryskasz kreatywnością, nie będziesz miała problemu w gorszy dzień, gdy kompletnie nic nie będzie przychodziło Ci do głowy.

obiad
4. Zapobiegaj, nie lecz.
Stanie w kolejkach, wiszenie na słuchawce, chodzenie od gabinetu do gabinetu… to naprawdę nie są czynności, na które lubimy poświęcać swój drogocenny czas. Oczywiście zdarzają się w naszym życiu sytuację, gdy po prostu nie mamy na to wpływu i musimy udać się po pomoc do specjalisty, jednak to, co możemy zrobić, to zminimalizowanie ryzyka. A pomogą nam w tym zdrowa dieta, ruch i regularne kontrole. Noś wygodne buty i dbaj o swoje stopy i kolana, a unikniesz długotrwałej rehabilitacji i czasochłonnych wizyt u ortopedy. Dostarczaj swojemu organizmowi witamin i minerałów w pożywieniu, a nie utkniesz na tydzień w łóżku z przeziębieniem. Dbaj systematycznie o skórę, a zmniejszysz liczbę wizyt u kosmetyczki. Już wiesz jak to działa, prawda?

5. Nie trać czasu na bezwartościowe czynności
Łatwo powiedzieć, ale jak to wprowadzić w życie? Zacznij od ograniczenia przeglądania Facebooka i Instagrama. Nie sprawdzaj telefonu co godzinę – naprawdę w Twoim życiu nie stanie się nic wielkiego, jeśli o ślubie koleżanki z podstawówki dowiesz się kilka godzin później niż inni. Odpuść sobie też scrollowanie tablicy przed zaśnięciem – to naprawdę wciąga i czasem okazuje się, że robimy to do pierwszej, drugiej w nocy! Potem wstajemy zmęczone, przez cały dzień funkcjonujmy w trybie zombie, a po pracy marnujemy czas na dwugodzinną drzemkę. Żeby było jasne – popieramy drzemki, ale właściwie regenerują nas w ciągu dnia tylko te, które trwają co najwyżej 15-20-minut.
Mówi się, że nic, co sprawia nam przyjemność nie jest stratą czasu. Jednak zastanówmy się czy warto sięgać po gazetę z najnowszymi plotkami z życia gwiazd zamiast wyjść z psem na spacer. Jeśli znajdziesz czas na to i na to – w porządku. Ale jeśli musisz wybierać, staraj się ustalić priorytety i eliminować zbędne czynności. Jeśli w show biznesie zdarzy się coś prawdziwie godnego uwagi, na pewno któraś z koleżanek Cię o tym poinformuje. 😉

telefon
6. Ogranicz przysługi
… wobec osób, które kompletnie na to nie zasługują lub nie są dla Ciebie ważne. Pomaganie starszej, samotnej sąsiadce zawsze będzie ok, ale organizowanie kolejnej przeprowadzki koleżance z pracy, która jeszcze nigdy nie skorzystała z okazji, aby się odwdzięczyć, możesz sobie spokojnie odpuścić. Wyrzuć ze słownika słowo „powinnam” wobec ludzi, po których nie spodziewasz się pomocy, gdy będziesz tego potrzebować. Zwłaszcza, jeśli już nie raz dowiedli, że nie można na nich liczyć. Szczególnie, jeśli przez pomaganie im, masz mniej czasu dla swoich bliskich.

Powodzenia!

 

Katarzyna Oziemkiewicz

Udostępnij lub polub post:

Dodaj komentarz

Top