You are here
Home > News > Klimatyzacja od A do Z

Klimatyzacja od A do Z

Jakie są plusy i minusy klimatyzacji? Czy mogę ją założyć w swoim starym samochodzie? Czy klimatyzacja wymaga przeglądu i jak podnieść jej wydajność? – Na wszystkie pytania zainteresowanych montażem i użytkowaniem klimatyzacji odpowiada specjalista – Gabriel Glinkowski.

W czasie letnich upałów niejeden kierowca marzy o klimatyzacji. I słusznie – bowiem, jak dowodzą badania – poprawia ona koncentrację kierowcy na drodze nawet o połowę! Badania jednak wskazują także na to, że ponad 30 proc. kierowców posiadających samochód z klimatyzacją nie wie, że należy ją konserwować i przeprowadzać regularne przeglądy…

Na pytania o klimatyzację samochodową odpowiedzi udzielił nam Gabriel Glinkowski – mechanik, specjalista ds. montażu systemów ogrzewania i klimatyzacji oraz modyfikacji silników wolnossących i turbo (przygotowania samochodów do sportu).

Czy w każdym samochodzie można zainstalować klimatyzację?
Gdzie taką klimatyzację można zamontować?

Teoretycznie klimatyzację można zamontować w każdym samochodzie osobowym i dostawczym, jednak im starszy jest model auta, tym mniejsza dostępność części, a co za tym idzie – tym większe są koszty zakupu kompletu klimatyzacji. W praktyce więc nie montuje się klimatyzacji w samochodach starszych, niż piętnasto-dwudziestoletnie klasy średniej i wyższej, bo w tych modelach dostępność nowych i używanych elementów układu jest większa.

Klimatyzację oczywiście najlepiej zamontować w specjalistycznym serwisie, który zajmuje się montażem, naprawą i konserwacją układów chłodzących w samochodach. Najlepsze pod tym względem są duże i doświadczone warsztaty, które mają wąską specjalizację. Mały, lokalny warsztat samochodowy, zajmujący się kilkunastoma rzeczami na raz może, po prostu, nie mieć wystarczającego doświadczenia, by sprawnie przeprowadzić montaż.

Ile kosztuje klimatyzacja – zarówno zakup, jak i użytkowanie?

Cena klimatyzacji zależy od wielu rzeczy – po pierwsze: możemy zdecydować się na montaż używanej klimatyzacji, co obniży nam koszty o ok. 1/3. Jednak najczęściej klient musi sam zaopatrzyć się we wszystkie części, bowiem w większości serwisów zakładane są wyłącznie nowe systemy, na które dawana jest gwarancja. Koszt nowej klimatyzacji waha się między 2 tys. zł a 6 tys. zł. Do tego zawsze trzeba doliczyć cenę montażu, która wynosi od 1,5 tys. zł do 2 tys. zł.

Różnice w cenie układu zależą m.in. od marki i modelu auta – im droższy samochód, tym droższy system. Także klimatyzacja wyposażona klimatronik dwustrefowy (tj. z możliwością ustawienia osobnej temperatury dla kierowcy i pasażera) z cyfrowym wyświetlaczem jest dużo droższa od standardowej, manualnej klimatyzacji. W aucie kompaktowym za nową, manualną klimatyzację zapłacimy ok. 3,5 tys. zł, zaś zestaw klimatyzacji z trybem automatycznym, to już wydatek ok. 4,5 tys. zł.

Jeśli chodzi o koszt użytkowania klimatyzacji, to pod uwagę należy wziąć wzrost spalania paliwa w samochodzie – średnio o 1-2 litry na 100 km. Wersje z klimatronikiem są oszczędniejsze.

Jeżeli klimatyzacja utrzymywana jest w dobrym stanie i regularnie serwisowana to roczny przegląd będzie kosztował w granicach 70-250 zł. W tej cenie mamy m.in. uzupełnienie czynnika chłodzącego, oleju, kontrolę stanu filtrów i sprawdzenie szczelności układu.

Na czym polega konserwacja klimatyzacji i jak często powinno się to robić?

Konserwacja to przede wszystkim coroczne przeglądy w specjalistycznym serwisie. Jeśli klimatyzacja jest używana regularnie, to zużywa się ok. 15 proc. czynnika chłodzącego – gazu oraz oleju, który potrzebny jest do smarowania sprężarki. Niestety, nie można samemu ich uzupełnić, dlatego musimy się udać do specjalisty. W profesjonalnym serwisie podczas czynności konserwujących nie tylko uzupełnione zostaną płyny, ale mechanik sprawdzi szczelność i stan układu, a także wymieni filtr powietrza i – jeśli zajdzie potrzeba – filtr osuszający.

Samodzielnie można przeprowadzić odgrzybianie klimatyzacji za pomocą specjalnych środków, które zniszczą drobnoustroje znajdujące się w rurkach nawiewu i zlikwidują nieprzyjemny zapach. Jednak mimo tej pielęgnacji, średnio raz w roku powinniśmy także wymienić w serwisie filtr powietrza. Środki zapewnią ładny zapach i higienę w układzie, ale niestety, nie oczyszczą filtra.

Bardzo wiele osób zapomina o regularnych przeglądach klimatyzacji i jest to poważny błąd – poza zmniejszeniem wydajności skutkować może to nawet uszkodzeniem sprężarki, a naprawa jej lub wymiana na nową to już często koszt powyżej 2 tys. zł.

W jaki sposób mogę zwiększyć wydajność klimatyzacji w moim samochodzie?

Najlepiej przed uruchomieniem klimatyzacji przewietrzyć samochód – to spowoduje obniżenie temperatury w kabinie. By klimatyzacja chłodziła jeszcze sprawniej należy włączyć obieg zamknięty – wówczas powietrze nie jest pobierane z zewnątrz i schładza się szybciej.

Z zamkniętego obiegu klimatyzacji warto także korzystać zimą, po to, by szybko odparować szyby. Zresztą, by utrzymać klimatyzację w dobrym stanie powinno się ją włączać raz w tygodniu przynajmniej na 15 minut. Warto o tym pamiętać, bo włączenie klimatyzacji to uruchomienie obiegu gazu chłodzącego, który jest nośnikiem oleju smarującego sprężarkę i wszystkie elementy układu. Włączając regularnie klimatyzację po prostu także ją konserwujemy.

Najwydajniejsza klimatyzacja, to taka, która jest wyposażona w klimatronik. Komputer sterujący nią, po schłodzeniu wnętrza pojazdu, będzie dbał o utrzymanie zadanej temperatury.

Natomiast, jeśli chodzi o zalecenie włączania klimatyzacji dopiero po kilku minutach jazdy, polecam to wyłącznie właścicielom starszych samochodów lub samochodów o dużym przebiegu. To zabieg służący przedłużeniu żywotności silnika, nie mający większego znaczenia dla wydajności układu chłodzącego. Silnik po osiągnięciu prawidłowej temperatury pracy po prostu lepiej zniesie dodatkowe obciążenie, jakim jest klimatyzacja.

Jakie są minusy i plusy klimatyzacji?

Minusem – o czym już wspomniałem – jest większe spalanie wynikające z obciążenia silnika, który napędza sprężarkę włączonej klimatyzacji. Jeśli zaś chodzi o zdrowie, każdy użytkownik powinien pamiętać o niebezpieczeństwach wynikających z "przedobrzenia" z klimatyzacją. Jeśli nie będzie stosował się do minimum zasad BHP, takich jak nawilżanie wysuszonego przez klimatyzację powietrza i picie płynów oraz stopniowe podnoszenie temperatury na dłuższych trasach przed postojem, może wywołać szok termiczny swojego organizmu. Na krótkich trasach polecam nie obniżać temperatury powietrza o więcej niż 4-5 stopni Celsjusza w stosunku do otoczenia, zaś na dłuższych – ok. 10 minut przed planowanym postojem – uchylić okno.

Nad minusami przeważają jednak plusy klimatyzacji. Bardzo poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy latem – temperatura pokojowa utrzymywana w kabinie pozwala na pełną koncentrację kierowcy i jest przyjemna dla pasażerów. A zimą klimatyzacja wpływa na poprawę widoczności, ponieważ dzięki temu, że nieco osusza powietrze w kabinie, nie parują szyby w samochodzie.

Dziś, kiedy klimatyzacja w samochodzie nie jest już luksusem ale stała się normą, należy pamiętać o dbaniu, by służyła nam jak najdłużej i najsprawniej.

 

EGNeuman

Udostępnij lub polub post:

Dodaj komentarz

Top